Bedrijfs-website laten maken

Bedrijfs-website laten maken – Waar moet je op letten?

Waar zit de grootste valkuil?

Als een website vanaf het eerste bezoek al een beetje slap overkomt, dan ligt dat waarschijnlijk aan de laadtijd. Vanaf het moment dat jij de site bezoekt, totdat de site zich daadwerkelijk laat zien kunnen enkele seconden zitten. De kans dat een bezoeker de website verlaat na 5 seconden aan loze laadtijd, is aanzienlijk. Met name websites die mediabestanden niet optimaliseren hebben een groot risico op lange laadtijden. Lange laadtijden hebben ook negatieve invloed op de vindbaarheid op Google, websites moeten snel zijn. Bedrijfs-website laten maken? Of zelf maken? Let op de volgende dingen:

Geen oog op gebruikerservaring

Ooit gedacht aan hoe een kleurenblind persoon over het web surft? Waarschijnlijk met hier en daar wat wat moeite. Het is extreem belangrijk om je website toegangkelijk te maken, maar dan ook voor iedereen. Er zijn officiele richtlijnen met betrekking tot toegankelijkheid. Overheidswebsites moeten zelfs wettelijk voldoen aan deze richtlijnen.

Ook verwacht een gebruiker bepaalde functies, en deze verwacht dat de functies werken zoals gewend. Dit speelt ook een grote rol op gebied van gebruikerservaring. Bijvoorbeeld het voorkomen van errors, en het ontwerpen van toegankelijke navigatie. Ook zien we nog vaak genoeg een websites die niet responsive zijn. Dit betekent dat de website niet gemaakt is om mooi weergegeven te worden op andere apparaten. Een responsive website is écht van belang, meer dan de helft van je bezoekers zit namelijk op een mobiel apparaat.

Leuke branding, geen evaluatie

Dus je gaat een bedrijfs-website laten maken. Doorgaand op gebruikerservaring moet het ontwerp aansluiten op de doelgroep. Dit klinkt nog zo simpel, helaas is dat niet te zien in de praktijk. Webdesigners ontwerpen naar wat zij denken dat passend is. Hoe vaak het nog moet worden gezegd: de ontwerper is NIET de gebruiker! Het komt vaak genoeg voor dat lettertypes worden gekozen omdat ze mooi zijn, maar niet leesbaar zijn voor ouderen. Dat is toch jammer als meneer of mevrouw gemakkelijk een afspraak bij de kapper kan maken, maar de titel niet kan lezen. Het is belangrijk als bedrijf om een website grondig te evalueren en gaandeweg aan te passen. Zo is de uitkomst een super gebruiksvriendelijke website, met meer klanten.

Bestaande bedrijfs-website?

In het geval dat een bedrijfs-website gaat verhuizen naar een nieuwe host/webbureau zijn er gevaren voor de vindbaarheid. Het is van groot belang dat de URL’s, dus de https://… goed te verhuizen! Wanneer een nieuwe websitemaker aan de website gaat zitten, en hier geen aandacht aan besteedt, heb je een groot probleem. Namelijk:

  • Google positie kwijt
  • Dode links naar je website
  • Verlies gebruikerservaring

Google herkent je links niet meer, dus je positie valt weg. Linkjes die naar je website verwijzen lijden niet naar wat de gebruiker wilt zien. De gebruiker zal alleen maar de 404 error pagina voorgeschotelt krijgen. Kortom, je organische verkeer zit in een crisis. Als je een bedrijfs-website laten maken voor de eerste keer hoef je hier gelukkig geen zorgen om te maken.

Het totaal plaatje

Een bedrijfswebsite vergt veel aandacht en ontwerp. Vaak gaat alles goed, en valt alles wel op zijn plek. Toch is het handig om in bepaalde situaties even te controleren wat er misschien mis zou kunnen gaan. Liever voorkomen dan genezen. De inhoud van een website moet natuurlijk ook boeiend zijn. Mooie teksten, een sterk design en leuke functies maken een site al snel prima. Goede kennis van SEO is ook onmisbaar op een professionele site. Aandacht voor de gebruiker en technische kennis moeten alleen niet achterblijven.

Stormopkomst.nl
Website Weetjes

Hét Digitale Visitekaartje Waar Men Direct Naar Zoekt: Je Website 🌐💻

In de digitale wereld van vandaag is een website veel meer dan alleen een online aanwezigheid. Het is jouw digitale visitekaartje. Wanneer potentiële klanten op zoek gaan naar je producten of diensten, is je website vaak de eerste plek waar ze je bedrijf tegenkomen. Maar wat maakt een website zo belangrijk? En waarom zou je er überhaupt één willen (of

Verder lezen »
Website Weetjes

Waarom goed webdesign méér is dan een mooi plaatje 🎨

Goed webdesign is veel meer dan alleen esthetiek. Het is de basis van je merk, cruciaal voor de gebruikerservaring en speelt een belangrijke rol in conversieoptimalisatie en SEO. Laten we eens duiken in de elementen die webdesign zo veel meer maken dan alleen esthetiek. Goed webdesign is de basis van je merk Het eerste wat je bezoekers zien wanneer ze

Verder lezen »
Wat is SSL en hoe werkt het?
Website Weetjes

Wat is SSL en hoe werkt het?

Je ziet het overal, maar wat houdt het nou eigenlijk allemaal in?
Lees waarom SSL-certificaten van cruciaal belang zijn voor jouw website. Ontdek hoe SSL werkt. Waarom zou je er van moeten weten en welke voordelen draagt het met zich mee? We zullen het je alvast verklappen; SSL is de norm.

Verder lezen »
Stormopkomst.nl
Website Weetjes

Wat maakt een website gebruiksvriendelijk?

Elke ontwerper denkt anders na over zijn design, want elk heeft zijn eigen voorkeur in stappen. Zo kan een website er strak uitzien, maar toch nét die details missen die je als gebruiker verwacht van een website. Ook kan een ontwerper juist te ver gaan, en een ontwerp ingewikkelder maken dan nodig. De doordachtheid van de ontwerper maakt zeker een verschil.

Verder lezen »
Website Weetjes

Wat is SEO?

In een wereld waar online aanwezigheid cruciaal is, is Search Engine Optimization (SEO) meer dan alleen een technische term; het is de sleutel tot digitale zichtbaarheid en succes. Van het begrijpen van zoekalgoritmes tot het belang van zoekwoorden en kwalitatieve inhoud, ontdek hoe SEO niet alleen de rangschikking van een website verbetert, maar ook organisch verkeer aantrekt en de online autoriteit vergroot.

Verder lezen »