Waar zit de grootste valkuil?
Als een website vanaf het eerste bezoek al een beetje slap overkomt, dan ligt dat waarschijnlijk aan de laadtijd. Vanaf het moment dat jij de site bezoekt, totdat de site zich daadwerkelijk laat zien kunnen enkele seconden zitten. De kans dat een bezoeker de website verlaat na 5 seconden aan loze laadtijd, is aanzienlijk. Met name websites die mediabestanden niet optimaliseren hebben een groot risico op lange laadtijden. Lange laadtijden hebben ook negatieve invloed op de vindbaarheid op Google, websites moeten snel zijn. Bedrijfs-website laten maken? Of zelf maken? Let op de volgende dingen:
Geen oog op gebruikerservaring
Ooit gedacht aan hoe een kleurenblind persoon over het web surft? Waarschijnlijk met hier en daar wat wat moeite. Het is extreem belangrijk om je website toegangkelijk te maken, maar dan ook voor iedereen. Er zijn officiele richtlijnen met betrekking tot toegankelijkheid. Overheidswebsites moeten zelfs wettelijk voldoen aan deze richtlijnen.
Ook verwacht een gebruiker bepaalde functies, en deze verwacht dat de functies werken zoals gewend. Dit speelt ook een grote rol op gebied van gebruikerservaring. Bijvoorbeeld het voorkomen van errors, en het ontwerpen van toegankelijke navigatie. Ook zien we nog vaak genoeg een websites die niet responsive zijn. Dit betekent dat de website niet gemaakt is om mooi weergegeven te worden op andere apparaten. Een responsive website is écht van belang, meer dan de helft van je bezoekers zit namelijk op een mobiel apparaat.
Leuke branding, geen evaluatie
Dus je gaat een bedrijfs-website laten maken. Doorgaand op gebruikerservaring moet het ontwerp aansluiten op de doelgroep. Dit klinkt nog zo simpel, helaas is dat niet te zien in de praktijk. Webdesigners ontwerpen naar wat zij denken dat passend is. Hoe vaak het nog moet worden gezegd: de ontwerper is NIET de gebruiker! Het komt vaak genoeg voor dat lettertypes worden gekozen omdat ze mooi zijn, maar niet leesbaar zijn voor ouderen. Dat is toch jammer als meneer of mevrouw gemakkelijk een afspraak bij de kapper kan maken, maar de titel niet kan lezen. Het is belangrijk als bedrijf om een website grondig te evalueren en gaandeweg aan te passen. Zo is de uitkomst een super gebruiksvriendelijke website, met meer klanten.
Bestaande bedrijfs-website?
In het geval dat een bedrijfs-website gaat verhuizen naar een nieuwe host/webbureau zijn er gevaren voor de vindbaarheid. Het is van groot belang dat de URL’s, dus de https://… goed te verhuizen! Wanneer een nieuwe websitemaker aan de website gaat zitten, en hier geen aandacht aan besteedt, heb je een groot probleem. Namelijk:
- Google positie kwijt
- Dode links naar je website
- Verlies gebruikerservaring
Google herkent je links niet meer, dus je positie valt weg. Linkjes die naar je website verwijzen lijden niet naar wat de gebruiker wilt zien. De gebruiker zal alleen maar de 404 error pagina voorgeschotelt krijgen. Kortom, je organische verkeer zit in een crisis. Als je een bedrijfs-website laten maken voor de eerste keer hoef je hier gelukkig geen zorgen om te maken.
Het totaal plaatje
Een bedrijfswebsite vergt veel aandacht en ontwerp. Vaak gaat alles goed, en valt alles wel op zijn plek. Toch is het handig om in bepaalde situaties even te controleren wat er misschien mis zou kunnen gaan. Liever voorkomen dan genezen. De inhoud van een website moet natuurlijk ook boeiend zijn. Mooie teksten, een sterk design en leuke functies maken een site al snel prima. Goede kennis van SEO is ook onmisbaar op een professionele site. Aandacht voor de gebruiker en technische kennis moeten alleen niet achterblijven.